Paskalya Bayramı

Hristiyan dünyasının iman yolculuğunda en üst nokta olarak bilinen ve her yıl kutlanan Paskalya Bayramı Karem döneminin bitişinde Mesih İsa’nın ölümden dirilişini ele alır.


Her yıl Hristiyan dünyasında yeniden kutlanan ve Mesih’in parlayan ışığının tüm günahlar üzerinde kazanılan zaferini ilan eden Paskalya bayramı derin bir anlam taşımaktadır. Mesih yeryüzünde Baba’dan aldığı güç ve kudretle Tanrı sözünü ilan eder. Kutsal yazılarda belirtilen tüm peygamberlikler gerçekleştikten sonra kendi halkı tarafından yakalanarak ölüme mahkum edilir. Bu mahkumiyet dönemim pagan yönetimi olan Roma tarafından infaz edilerek Mesih İsa haç yoluna girer ve sonucunda çarmıha gerilerek öldürülür. Bu ölüm kutsal metinlerde önceden bildirilen tüm olayların gerçekleştiği anlamına gelmektedir. İncil bize bu olayı birçok farklı yönden anlayacağımız şekilde bize iletmektedir.


Diriliş Bayramı


İnsan yaratılışının ardından Adem ve Havva ile günahla tanıştı. Bu günah yeryüzüne yayıldığında tüm insanlar üzerinde büyük bir örtü gibi durmaya devam etti ve insanlar Tanrı’dan uzaklaştı. Tanrı bu olayların ardından tüm insanları günahtan kurtaracak bir plan gerçekleştirmeye karar verdi. Tarih boyunca peygamberler aracılığıyla Mesih’in gelişini, acı ve çile dolu bir yolculukla ıstırap çekeceğini, çarmıha gerilip öldükten sonra da dürüleceğini bildirdi. Tanrı’nın Oğlu yeryüzüne gelerek günahlardan kurtuluş için kendi canını vermesinden önce tüm bu olaylar Kutsal metinlerde bildirilmişti. Bu bildirinin ardından her şey söylendiği gibi gerçekleşti ve Mesih İsa ölümünün üçüncü günü kendi gücüyle dirilerek havarilerine göründü. Bu nedenle Paskalya bayramı Hristiyan dünyasında diriliş bayramı olarak kutlanmaktadır.


Günahlardan Kurtuluş


Teoloji bize “Söz Tanrı’dır” der. Mesih İsa vücut bulmuş sözün kendisidir. Üçlü birlik içinde ikinci şahıs olan Oğul’un görünümüdür. Bu nedenle kutsal kitapta “Tanrı Kuzusu” olarak karşımıza çıkar. Bu terimin karşılığı ise günahlar uğruna dökülmesi gereken kurban kanının Oğul’un kanı olmasıdır. Yeryüzünde sadece günahsız olanın kanı günahlar üzerinde zafer kazanabilirdi. Bu zafer için Mesih İsa kendi kararı ve babanın isteğiyle yeryüzüne gelerek insan tabiatında ölümlü yaşamı kabul etti. Bu teslimiyet insanın günahlarından kurtulması için gerekliydi. Ardından yaklaşık üç yıl boyunca İsrail’in tamamında Müjdeyi duyurarak insanları Tanrıya çağırdı. Bu çağrı tövbeye çağrıydı ve İsrail din adamları tarafından hoş karşılanmıyordu. Çünkü yeni öğreti Tanrı Oğlu’na imanla günahlardan kurtuluşun mümkün olduğunu açıklıyordu. Bu açıklama nedeniyle “Tanrıya küfür” niteliği yüklenen tanrısal söz yargılandı. Bu yargı ölüme götürürken Mesih’in ölümden dirilişi tüm yargıların üstüne çıkarak İnsanların günahlarından kurtulduğunu müjdeliyordu.


Kutsal Hafta


Karem Döneminin son haftası ve paskalya bayramının hazırlayıcısı olan bu haftada en öne çıkan olaylar olan Efkaristiya’nın kurulması, Mesih İsa’nın acıları ve ıstırapları ile çarmıh üstünde tüm insanlar uğruna canını vermesi yeniden yaşanır. Paskayla sabahı dirilişine kadar geçen bu sürçte imanlılar o dönem yaşanan tüm olayları yeniden hatırlar ve Kurtuluş için verilen canın değerini anlamaya çalışırlar. Bu hafta son derece önemlidir çünkü litürjinin doruk noktası olan Paskalya için her şey bu haç yolu sayesinde tamamlanmıştır. Paskalya bayramına kadar birbirine benzemeyen kutsal ayin ve törenler gerçekleştirilir. Özellikle Efkaristiya’nın kutlanması ayininde Tanrı Oğlunun havarilerin ayakları yıkadığı bölüm son derece önemli bir anı simgelemektedir. Acıları ve Golgota Tepesine kadar çarmıhını sırtlanıp yürümesi ise Haç yolu olarak farklı bir şekilde kutlanmaktadır.

Paskalya Yumurtası

Yumurta ölümü, içinden çıkan civciv ise dirilişi simgeler. Bu yüzden Paskalya’da yumurta dağıtılır. Özellikle kırmızı yumurtalar, İsa Mesih’in kanını simgeler

Latest Posts
Comments
All comments.
Comments